Meld je aan voor de gratis e-learning

   

Gratis e-learning module

De bovenstaande video vind je onder andere terug in de gratis e-learning “Basisvaardigheden ontwerpen e-learning”. Meer leren over hoe je jouw deelnemers motiveert en betrokken houdt? Vraag de gratis e-learning aan!

Aanmelden gratis e-learning module

Verschillende leerstijlen

Aansluiten bij verschillende leerstijlen motiveert de deelnemers. Het is prettig om ‘in je eigen taal’ te leren. Op internet en in de literatuur vind je veel informatie over leerstijlen. Veel theorieën zijn niet bewezen, maar worden wel veel gebruikt. De theorie van Vermunt is een uitzondering! Deze heeft wel een goede theoretische onderbouwing. Hieronder lees je welke 4 leerstijlen te onderscheiden zijn.

1. De reproductiegerichte stijl

De kernvraag van deze leerstijl is: ‘wat moet ik leren?’. Bijvoorbeeld om de toets te halen. Deze deelnemer ‘stampt’ de stof graag en is gericht op de eindtoets. Mensen met deze leerstijl leggen slecht verbanden en hebben moeite met het integreren van de stof.

Do’s:
  • Geef vooraf duidelijk aan wat de deelnemers moeten leren, in grove lijnen en in details;
  • Voeg onderdelen toe die niet alleen gaan over het reproduceren van kennis/ halen van cijfers;
  • Geef leerdoelen per hoofdstuk aan, zodat de deelnemer weet wat het belangrijkste is.

2. De betekenisgerichte stijl

De kernvraag van deze leerstijl is: ‘waarom moet ik dit leren?’. Deze deelnemer leert vanuit persoonlijke interesse, wil verbanden leggen en kan vaak snel leren.

Do’s:
  • Benoem het nut van de stof! Waarom is het voor hen relevant?;
  • Gebruik casussen;
  • Geef (optionele) verdieping;
  • Geef optie voor de deelnemers om ‘kritisch’ te zijn, vragen te stellen aan docent;

3. De toepassingsgerichte stijl

De kernvraag van deze leerstijl is: ‘waar kan ik dit voor gebruiken?’. Deze deelnemer richt zich vooral op het toepassen van de stof, vooral beroepsgericht. De praktijkrelevantie is belangrijk, de deelnemer heeft behoefte aan concrete informatie en voorbeelden..

Do’s:
  • Laat zien waarvoor de deelnemers de stof gebruiken gaan;
  • Gebruik casussen;
  • Voeg veel voorbeelden toe;
  • Geef concrete informatie;

4. De ongerichte stijl

Wie deze leerstijl heeft vraagt zichzelf niet zo veel af. Deze deelnemer weet niet goed hoe de stof benaderd kan worden, is vaak stuurloos en is ook moeilijk te sturen. Het zelfstandig leren van deze deelnemer gaat zeer moeizaam.

Bij het schrijven van de opleiding is niet nodig om rekening te houden met de ‘ongerichte stijl’. Het is beter om je aandacht te richten op de gemotiveerde deelnemers en hen te stimuleren.

Wil je meer leren over leerstijlen? Deze website is niet gericht op het leren van volwassenen, maar geeft wel een duidelijke weergave over de verschillende portretten.

Deze website gaat in op heel veel verschillende soorten leerstijlen. Wil je je verbreden en verdiepen, dan is het leuk om deze te bekijken.

Aanmelden gratis e-learning Basisvaardigheden ontwerpen e-learning

Klik hier om je aan te melden voor de gratis e-learning! Je leest onder andere meer over de volgende onderwerpen:
  • Schrijf je opleiding voor de deelnemer
  • Ontwikkel e-learning vanuit een doel
  • Verleid de deelnemers tot leren met didactiek
  • Schrijf lezersgericht voor een goede leerervaring
  • Test op passende wijze het leerproces
  • Verleid de deelnemers tot leren met vormgeving

Aanmelden gratis e-learning module