In een gezamenlijke inspanning om de toegankelijkheid van online leermiddelen te vergroten, is een nieuw samenwerkingsoverleg gestart. De betrokken instellingen, waaronder Bartiméus, Koninklijke Visio, Robert Coppes, INVOLV (voorheen PGOSupport) en Procademy, werken samen om zinvolle verbeteringen te realiseren. Het doel van dit overleg is om concrete stappen te zetten richting een inclusieve leeromgeving die voor iedereen toegankelijk is, ongeacht digitale vaardigheid of visuele beperking. Procademy vertaalt de inzichten uit dit overleg graag naar het eigen platform, zodat ook wij bijdragen aan een optimale leerervaring voor alle gebruikers.
Het overleg is in het leven geroepen vanwege de groeiende behoefte aan toegankelijke online leermiddelen voor mensen die digitaal minder vaardig zijn. Ondanks de bestaande inspanningen, blijven er uitdagingen bestaan in het creëren van een volledig inclusieve leeromgeving.
Door samen te werken met instellingen die expertise hebben op het gebied van visuele beperkingen, zoals Bartiméus en Koninklijke Visio, verkrijgt Procademy waardevolle inzichten. Dit overleg biedt daarmee een platform voor het delen van ervaringen en best practices, en stelt de deelnemende organisaties in staat om gezamenlijk te werken aan oplossingen die de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van online leeromgevingen in Nederland flink kunnen verbeteren.
En dat is soms uitermate praktisch en specifiek. Zo wordt er in de sessie bijvoorbeeld besproken hoe verwarrende terminologie in de leeromgeving aangepakt kan worden. Termen als “Competentie” en “Mijn Leeractiviteiten” bleken niet altijd even duidelijk voor gebruikers. Terminologie terugbrengen naar B1 taalniveau, is dan bijvoorbeeld een nuttige exercitie om de toegankelijkheid verder te vergroten.
Ook komt er bijvoorbeeld naar voren dat interactieve video's, waarbij gebruikers op bepaalde plekken moeten klikken, lastig kunnen zijn voor deze doelgroep met een visuele beperking. Daarom is het zinvol om die bevindingen door te geven aan de ontwikkelaars van de training, met daarbij natuurlijk een concreet voorstel om alternatieve navigatiemethoden te integreren, zoals toetsenbordnavigatie of gesproken instructies.
In het samenwerkingsoverleg worden verschillende aspecten van toegankelijkheid onder de loep genomen, met dus speciale aandacht voor de uitdagingen die mensen met een visuele beperking ervaren.
Naast de eerder gegeven voorbeelden kijkt de groep daarom bijvoorbeeld ook naar het geven van een duidelijke melding, voorafgaand aan een lesmodule die niet volledig toegankelijk is. Zo weten gebruikers wat ze kunnen verwachten en kunnen eventuele frustraties beter worden voorkomen.
Daarnaast wordt er in deze sessies ook aandacht besteed aan de toegankelijkheid van lesmaterialen van andere, (nog) niet bij het samenwerkingsoverleg aangesloten partijen, zoals Noordhoff en GoodHabitz. Door concrete feedback te verzamelen en te delen met deze aanbieders, is het streven van dit samenwerkingsoverleg dat óók deze platforms toegankelijker worden.
De feedback is ook hier niet alleen gericht op mensen met een visuele beperking: zo is een concrete constatering dat door het ontbreken van zogeheten skiplinks (snel door naar een volgend onderdeel kunnen) cursisten soms verplicht worden om grote hoeveelheden reeds bekende (of niet relevante!) stof tot zich te nemen. Dat kan handiger.
Voor Procademy betekent het overleg een directe mogelijkheid om het platform te verbeteren op basis van waardevolle feedback van de betrokken organisaties en ervaringsdeskundigen. Concrete acties die uit het overleg voortkomen, kunnen we direct vertalen naar verbeteringen in de software. Geen verrassing dus: ook wij zijn aan de slag met duidelijke terminologie in onze leeromgeving. Alles om verwarring te voorkomen en navigatie te vereenvoudigen. Daar helpt niet alleen een glasheldere naamgeving bij, ook de inrichting van zinvolle soepele workflows kan bijdragen aan een toegankelijker LMS.
Een ander belangrijk resultaat is de ontwikkeling van een uniforme zoekfunctie binnen ons platform. Deze zoekfunctie zal niet alleen de volledige leeromgeving doorzoeken, maar ook de zoekresultaten presenteren op een manier die herkenbaar is. Waarin het gemakkelijk navigeren is, vergelijkbaar met de gebruiksvriendelijke opzet van Google. Dat zorgt ervoor dat gebruikers straks snel en efficiënt de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben, zonder te verdwalen in een overvloed aan gegevens.
Herman van Procademy legt nog eens uit waarom Procademy graag aansluit bij het overleg: “We willen graag een betrokken partner zijn, die ook in gesprek gaat met de eindgebruiker. De reden is heel simpel: we willen dat je als deelnemer, trainer, manager en beheerder blij wordt van ons platform. Rechtstreeks contact helpt daarbij gewoon.”
Hij besluit: “In de ideale wereld kan iedereen, ongeacht beperkingen of digitale vaardigheden, volledig gebruik maken van online leermiddelen. Iedereen die zich herkent in dat doel én graag een steentje bijdraagt is van harte welkom om aan te sluiten bij de werkgroep.” Dat kan door een mailtje te sturen naar [email protected]. De werkgroep komt twee keer per jaar bij elkaar.